ERA-makelaars
25 jaar in Nederland
illustratie

ERA-MAKELAARS 25 JAAR IN NEDERLAND

“Dit kan geen toeval zijn,” dacht Paul van den Putten toen hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw een huis kocht. Een bevriende notaris attendeerde de jonge vastgoedondernemer op een nieuwe formule in de woningmakelaardij die mogelijk naar Nederland zou komen. Was het een idee om daar eens naar te informeren? Samen met oud-collega Iain Cook uit Rotterdam waagde de jongste telg uit een Heemsteedse makelaarsfamilie de sprong om ERA naar Nederland te halen. Met Sandra Lopulalan was het team compleet om de markt te bestormen. Op 12 april 1994 gebeurde dat ook daadwerkelijk.

“Het idee was om de makelaardij te veranderen van een naar binnen gerichte, technische bedrijfstak naar een superieure graad van dienstverlening, waarbij de consument centraal zou staan,” legt Van den Putten uit. “Dat viel niet mee. De makelaardij was destijds een conservatieve organisatie, wars van vernieuwingen. Klantgerichtheid was een onbekend fenomeen. Er werd dan ook sceptisch en gereserveerd gereageerd vanuit branchevereniging NVM en vanuit de makelaars zelf. Toch was er een kleine groep vooruitstrevende makelaars die de gok wel durfden te wagen. Zij hadden lef en zwichtten niet voor de groepsdruk vanuit hun collega’s. Twee daarvan waren mijn eigen broers. Tot op de dag van vandaag is Van den Putten ERA Makelaars in Heemstede een begrip als het gaat over superieure service.”

Wat is er zoal veranderd? “Ten eerste de communicatie. In onze producten en diensten staat onze opdrachtgever en het vervullen van zijn woonwensen centraal. Wat betekent het kopen of verkopen van een huis voor hen? We hebben een garantie op bestaande woningen. We introduceerden een mailing voor buurtbewoners als er een huis bij hen in de buurt vrij kwam. Vaak hebben zij wel bekenden die op zoek zijn in die buurt en zo konden zij de gouden tip aan hun bekenden geven, voordat het huis bij het grote publiek bekend werd. We hebben een vergelijkende marktanalyse, waarmee we inzichtelijk maken hoe we aan een vraagprijs komen. We gingen met al onze huizen online op era.nl in 1996 (Funda kwam pas in 2001) en onze klantreviews gingen ongecensureerd online in 2009. En natuurlijk zijn we het meest bekend met de Open Huizen Route, die we in 2000 introduceerden (de NVM volgde pas in 2008) en waarmee we letterlijk de drempel wegnamen voor mensen om huizen te komen kijken. ERA is steeds leidend geweest in het ontwikkelen van digitale middelen om de dienstverlening aan consumenten te vergemakkelijken. Social media vervullen daar sinds 2009 uiteraard een belangrijke rol in.”

Gaat er nog meer veranderen? Van den Putten hoeft hier niet lang over na te denken. “De businessmodellen staan altijd ter discussie. Waar betaal je voor en waarom? Verder veranderen de media continu, van fax naar email naar whatsapp en van papier naar video naar 3D en ga zo maar door. De behoeften van consumenten veranderen daarentegen niet zoveel: mensen zullen altijd de hoogst haalbare prijs voor hun huis willen binnen de kortst mogelijke periode zonder zorgen achteraf. En iedereen wil graag maximale controle en communicatie over het hele traject. Dat zien we in alle 35 landen waar ERA-makelaars actief zijn. In de Verenigde Staten is ERA al bijna 50 jaar actief. Zo hebben we een schat aan ervaring en data waarop we onze toekomstvisie kunnen ontwikkelen. Met kwaliteit raak je nooit uitontwikkeld.”

Van den Putten zit na 25 jaar nog steeds aan het roer. “Collega Iain Cook is in 1995 naar België verhuisd en heeft daar een groot netwerk opgebouwd van ERA-makelaars. Collega Sandra Lopulalan is ook nog steeds actief. We hebben door dik en dun altijd ons netwerk met onze hele ziel en zaligheid gediend en hopen dit nog lang te mogen blijven doen.”

illustratie