SUCCESVOL UW HUIS VERKOPEN?

Voor een koper is het prijskaartje op uw huis het sein om al dan niet interesse te tonen, voor een verkoper is het de opbrengst. Dit zijn twee verschillende doelen. De koper wil een huis zo voordelig mogelijk kopen. De verkoper wil het zo duur mogelijk verkopen. Tot zover niets nieuws onder de zon.

U kunt helaas niet twee keer een goede eerste indruk maken. Een paar vuistregels voor het aanbieden van uw huis:

Realistische vraagprijs

Wat zijn gangbare prijzen in de buurt? Heeft u veel concurrentie van soortgelijke huizen en hoe lang staan die te koop? Vraag een ERA-makelaar om een vergelijkende marktanalyse.

De manier van aanbieden

Traditioneel wordt er een vraagprijs vastgesteld en als koper biedt u daaronder, om uiteindelijk op een koopprijs uit te komen. Deze manier van aanbieden gaat uit van de beoogde opbrengst van de verkoper. Maar draai het proces eens om en ga uit van de koper: begin met een startbod en laat de geïnteresseerde kopers een bod daarboven doen.
Voorbeeld: stel de waarde van een huis is 100.

Traditioneel gezien wordt het huis aangeboden via de makelaar die de vraagprijs het hoogste stelt: 120-150.
Risico’s: iemand die dit huis zoekt vindt de prijs te hoog en haakt af zonder te bieden. Iemand die in deze hogere prijsklasse zoekt vindt het huis niet aan de verwachtingen voldoen en haakt af zonder te bieden. Het is in dit scenario hopen op die koper die met alle geweld dit huis wil hebben.

Stel je gaat uit van een startbod van 80. Mensen die dit huis zoeken zullen blij verrast zijn met de lage aanbiedingsprijs en in ieder geval even komen kijken. Dan kun je hen uitleggen dat dit een startbod is en niet de waarde. Het bod dient hoger te liggen. Je krijgt dus eerder biedingen, alleen al omdat je meer bezichtigingen hebt. Een bod zonder bezichtiging komt vrijwel niet voor.

Natuurlijk zijn er nog veel meer belangrijke zaken, zoals de presentatie, promotie, onderhandelingen en afwikkeling van de verkoop, maar het begint en eindigt allemaal met de juiste prijsstelling.